20.9.09

אופנה ירוקה: 7 סיבות טובות מדוע צריך להיות איכפת לך מאופנה ברת קיימא

תעשיית האופנה אוהבת להכתיב לנו בדיוק מה אנו צריכות לשים עלינו: "לבשי את העליונית הזו, רכשי את התחתונים האלה, תשלבי את השמלה הזו עם המגפיים האלו, יחד עם התיק הזה..." אך כשזה מגיע לדיבורים על אופנה ברת קיימא, רוב התעשייה מכווצת את שפתיה ושותקת. תהי בטוחה כי למלתחה ירוקה יש יתרונות רבים על מלתחה המורכבת רק מבדים שגודלו באופן קונבנציונאלי (מסורתי), אך מה הם היתרונות האלו? ניתחנו עבורכן 7 סיבות פשוטות מדוע עדיף למלא את הארון עם אפשרויות שונות של בגדים ידידותיים לסביבה – החל מכותנה אורגנית ועד לבגדים של סבתא משנות ה- 40 וה- 50 של המאה הקודמת. ויש עוד סיבה אחת טובה: כל פעם שאת מוציאה כסף על אופנה את אומרת לתעשייה מה עליה לעשות. לא עדיף להשתמש בכוח הזה בחוכמה?

  1. כי זה עדיף לסביבה: תעשיית האופנה משאירה אחריה טביעת רגל ענקית, החל מקוטלי החרקים שבהם משתמשים לגידול כותנה, הכימיקאלים המסוננים מהצבעים הרעילים שמשמשים לצביעת הבדים, וזה ממשיך בהשפעות השליליות של סילוק פסולת על ידי קבירתה תחת שכבות של אדמה, ובאנרגיה הנדרשת ליצורה של כל חתיכת בד. כותנה קונבנציונאלית למשל צורכת 150 גרם של כימיקאלים רעילים לייצור חולצת טי שרט אחת – תחשבי כמה טי שירט יושבת לך עכשיו על המדף? בחירה במרקם אורגני (מכותנה אורגנית) או בבד בר קיימא, כמו אלו הנעשים מבמבוק או המפ – יכולה להפחית את כמות הפחמן הנפלטת לאטמוספרה ואת הכימיקאלים שאת מכניסה לתוך חייך, ואין ספק לגבי זה שזה עדיף עבורך.

  2. כי זה עדיף לאנשים: רכישת בגדים שיוצרו על פי תנאי 'מסחר הוגן' הינה צעד בר קיימא ממספר סיבות: את יכולה להיות בטוחה כי הבגדים יוצרו תחת תנאי העסקה הוגנים לעובדים, ולא במפעלים המעסיקים בתנאי העסקה גרועים וניצול ילדים. הפועלים המעורבים בתהליך הייצור זכו לשכר הוגן. זהו עניין מאוד משמעותי בתעשיית הבגדים הידועה בתנאי העסקה קשוחים מאוד ובמרדף קבוע לחיתוך בהוצאות הייצור, גם על חשבון בריאות העובדים. עצם רכישת פריט שיוצר תחת תנאי מסחר הוגן מוכיחה כי האדם שייצר את הבגד חשוב לא פחות מהשורה התחתונה של החברה שייצרה אותו.

  3. כי זה עדיף לחיות: אולי את אוהבת את מגפי העור שראית בחלון הראווה, אך את צריכה לחשוב פעמיים לפני שאת רוכשת פריט שחיה שוויתרה על עורה על מנת ליצר אותו. אותו הדבר לגבי הסירוב לפריטים העשויים מפרוות, ולטבעונים המסרבים לניצול חיות ולכן לא לובשים פרטי צמר או משי. וודאי כי הבגדים בארון שלך יוצרו ללא התאכזרות לחיות.

  4. כי זה מחזיק מעמד יותר זמן: בגדים ממוחזרים (מחנויות יד שנייה) יכולים להיות האפשרות הכי נכונה, אופנה קלאסית תהיה נכונה תמיד – במקום ללבוש את קולקציית הקיץ החדשה שעוד שנה תהיה כבר ממש לא אופנתית, עדיף להשקיע בגזרות קלאסיות, עם בד איכותי וצביעה שלא דוהה או מתיישנת – פריט שתוכלי לנפנף ולהתהדר בו במשך שנים. חיסכון בצריכה והפחתת הזיהום יעזרו יותר לכדור הארץ (במונחים של הקטנת צריכת אנרגיה ומשאבים) מאשר להישאר עם סטוק של פריטים לא נחוצים ולא אופנתיים.

  5. כי זה יותר אישי: תחשבי "מקומי" – חפשי מכירות מקומיות של בוטיקים ומעצבות מקומיות הנערכות באזור מגורייך, לעיתים עדיין ניתן למצוא חייט או תופרת מהדור הישן, שיעשו לך בגד התפור למידותייך. יתרון נוסף: אם תדלגי על הקניון תוכלי לקבל שרות יותר אישי וקרוב אצל בעלי המקצוע, וגם יהיה לך יותר פשוט וקל לפתח סטייל אישי משלך. לא תסתכני בכך שאותה החולצה שעימה את מגיעה לעבודה תלבש על ידי אחת מעמיתותיך למקום העבודה, ותדעי כי הבגדים שלך לא זכו ל"טביעת הרגל" של הפחמן כשהובילו אותם בכל הארץ מסניף כזה לאחר.

  6. כי זה קל (וזול) יותר בכביסות: רכישת בגדים בר קיימא היא שלב ראשון: כיצד את מכבסת את הבגדים שלך?, זוהי אפשרות נוספת להשפיע על הסביבה דרך ארון הבגדים שלך. שטפי את הבגדים שלך בטמפרטורות נמוכות, על מנת לחסוך בצריכת האנרגיה שלך. השתמשי בחומרי ניכוי אקולוגים (מתכלים במקרה זה) על מנת למנוע מכימיקאלים לזהם את מי התהום שלנו (הכימיקאלים זורמים לביוב ומשם מחלחלים למי התהום), יבשי את הבגדים שלך בעזרת חום השמש, במקום להשתמש במייבש כביסה, כך תחסכי עוד אנרגיה. וחשוב מאוד: תעשי לעצמך הפסקה מניקוי יבש: זה יחסוך לך זמן, כסף, משאבים והמון זיהום המעורב בתהליך ניקוי יבש.

  7. כי זה יותר מסתם אורגני: כבר הזכרנו מעצבים מקומיים ופריטים ש"חוק ההתיישנות" אינו חל עליהם, אך בגדים בר קיימא כוללים גם פריטים קלאסיים ופריטים שנעשו בעבודת יד, שתי האופציות האלו יהפכו את הפריטים בארון הבגדים שלך ליחידים במינם. חפשי בחנויות יד שניה פריטים שאין סיכוי שיופיעו גם ברשתות האופנה, הוציאי את מכונת התפירה שלך (או בקשי מאמא) להוסיף לך קישוט או דקורציה מיוחדת לפי טעמך, על מנת להפוך כל פריט לפריט "שלך" בלבד.

מספר דברים שלא ידעת על חקלאות אורגנית

רובנו מבינים כיום כי מזון אורגני הוא אופציה ירוקה יותר לכדור הארץ, אבל חקלאות אורגנית היא הרבה יותר מאשר רק לזרוע זרע באדמה, לחשוף אותו לשמש, להשקות ולדבר אל הצמח כשהוא גדל. חקלאות אורגנית היא מסובכת, מעניינת, ומשתנה בתדירות מרובה. הינה מספר דברים שאולי לא ידעת על חקלאות אורגנית:
1. חקלאות אורגנית מפרידה ומבודדת כמויות גדולות של פחמן, על ידי החזרת הפחמן לקרקע, ובכך היא מסלקת כמויות ענקיות של CO2 מהאטמוספרה בכל שנה.
2. חקלאות אורגנית מפחיתה עלויות ייצור באופן דרמטי: היא חוסכת הרבה כסף לחקלאים, כשזה מגיע להוצאות יומיות. לדוגמא גידול תפוזים: ההוצאה הבודדת הכי גבוהה בתהליך גידול התפוזים היא דשן סינטטי של פחמן מרוכז. הורדת ההוצאה הזו מהתהליך חוסכת המון עלויות, ומתווספת לעובדה שטביעת הרגל של הפחמן בפרי נמוכה בהרבה.
3. חקלאות אורגנית מתאימה את עצמה מהר יותר לשינויי אקלים: עקב השימוש האינטנסיבי בקומפוסט והמגוון ביבולים על אותה הקרקע. כמו כן חקלאות אורגנית מסוגלת לעמוד בפני שינויי אקלים קשים, כמו טמפרטורות גבוהות וממטרים חזקים. איך? המפלס הגבוה של חומרים אורגנים הנשמרים בקרקע במצב טוב עושה עבודה מועילה - הצמחים סופגים פחמן דו חמצני מהאוויר ומעבירים את רובו לקרקע לצמיתות.
4. חקלאות אורגנית לא תהרוג אותך: במחקר שנערך לאחרונה - הוכח
כי מה שנקרא "המרכיבים הלא פעילים" ב: Round-up יכולים להרוג תאי אדם גם במינונים מאוד נמוכים. השימוש ב: Round-up רחב ביותר: בגידולים חקלאיים, במשקי בית פרטיים, במדשאות ציבוריות. המסקנה היא שהמרכיבים הלא פעילים ב: Round-up אינם טובים עבורך. בנוסף לאמור, אנו מכירים את השמועות לגבי הסכנה התמונה באטראזין – סוג של קוטל עשבים (נמצא כי חומר זה יכול לגרום לבעיות פוריות ואנדרוגיניות בצפרדעים) אטראזין נמצא בשימוש רחב בחקלאות הקונבנציונאלית. לכן המסקנה היא כי הבריאות שלנו הרבה יותר בטוחה אם נצרך חקלאות אורגנית.

12.9.09

דרכים שונות "לנקות" את הראש, ותוך כדי כך להשאיר עתיד עבור הכדור שלנו

דרכים שונות "לנקות" את הראש, ותוך כדי כך להשאיר עתיד עבור הכדור שלנו, או כיצד טיפול עצמי ראוי יכול לעזור לשמור את הכדור בו אנו חיים.
האם נרשמת לקורס יוגה? התחלת להתרחק מבשר, ולרכוש מוצרים בחנויות הבריאות שנפתחו בכל פינה? את נמנעת מחומרי ניקוי המכילים רעלים? אם כן, שימי לב: יותר מידי פטפטת על לקיחת אחריות על הגזרה ועל הבריאות שלך עלולים לתייג אותך כ"משוגעת בריאותית". המין האנושי יכול להתמודד עם "מזון מהיר" עד שהעורק הראשי של כל אחד ואחת יצעק לקצת רחמים, ללא התחשבות בסיכון שמישהו יקרא לך "היפוכונדרית".
קשה לשנות את התרבות האינטנסיבית בה אנו חיים, שינוי כזה לעיתים מתחיל משינוי שלנו, שינוי פנימי בראשנו. הנכונות לשינוי כוללת 2 דרכים: ראשית, נניח את היסודות לסידור מחשבותינו, ורק לאחר מכן נתחיל ב: "תכנות מחדש".
10 דרכים שיעזרו לך לחיות ירוק יותר:
חלק 1: טפלי בראש שלך:
שינה: שינה היא קריטית להתפתחות המח שלנו, ובנוסף, כיום מאמינים ששינה נחוצה בגיבוש, חיזוק וייצוב החוויות וההתנסויות שלך כשאת ערה.
התעמלות ותרגול: החשיבות של ביצוע תרגילי ספורט גדולה מאשר "ניפוח" שריר הזרוע שלך – התעמלות מסייעת ליצירת תאי עצב חדשים במרכז הלמידה והזיכרון במח שלנו.
הרגלי אכילה: המח הוא אולי האיבר הכי פגיע עקב הסכנות של החיים המודרניים. מומחים ממליצים על אכילת חומרים הנוגדים חמצון כמו לציטין, ויטמין C, ויטמין E וקואנזים Q10. איזון נכון של אומגה 3 ו-6 היא נחוצה. דיאטה העשירה בסוגי צמחים רבים חיונית למח שלנו.
קחי הפסקה מהטכנולוגיה: קחי צעד אחורה מהטלוויזיה, המחשב, הטלפון הסלולארי ומשחקי המחשב של הילדים על מנת לעורר ולהמריץ את היצירתיות שלך.
תחביבים והתעניינות: מצאי משהו שמעניין אותך להתעסק עימו על בסיס קבוע, רק בגלל שאת אוהבת את זה...
חלק 2: תכנות מחדש של הראש שלך:
תרגלי מודעות: שימת לב ומודעות, מוגדרת בבודהיזם כ: "ריכוז וערנות למחשבות, לפעולות ולמוטיבציה של כל אחד ואחת." במונחים "ירוקים" התיאור הכי טוב של מודעות הוא "הכרה וקבלה של אַחְרָיוּתִיּוּת (מחויבות למתן דין וחשבון על פעולות, נטילת אחריות). עצם היותך מודעת לעצמך, דורש יותר מלדבר על מודעות לעיתים קרובות, עלינו להיות אחראים לתוצאות האפשריות של מעשינו.
הכירי וזהי תלות הדדית: אין אנו חיים בבועות נפרדות – המוצרים שאנו צורכים, האוכל שאותו אנו אוכלים, והדרך בה אנו פועלים כלפי הסביבה (אם בכוונת תחילה או שלא) - לכל דבר יש מגוון השפעות מרחיקות לכת על כל אחד ואחת וכל דבר סביבנו. לכן יש להיות מודע לאפשרויות הקיימות: שימי לב לפעולותייך, בחני את סגנון החיים שלך לא ממקום של אשמה, אלא ממקום של דפוס חשיבה סקרן ויצירתי.
הביני את המדיה: לא משנה אם תתייגי אותם דתיים או חילונים, ימין או שמאל, רוב אמצעי התקשורת הינם גופים הנשלטים על ידי תאגידים הנמצאים בבעלות טייקונים כאלו או אחרים. וכולם חולקים מטרה זהה: לעשות רווחים על ידי מכירת מוצר בשוק נתון, וזאת על ידי המפרסמים. זה לא מזעזע שהמציאות העולמית והמקומית המוצגת על ידי בעלי אמצעי המדיה משקפת בסיס אינטרסים זהה של "שחקני המפתח" המעורבים במשולש האהבה אנוכי וקטנוני. לכן נמצא במדורי העיתונים ובפורטלים הגדולים, את "מדורי העסקים", אך לא את "מדור הפועלים". לכן אותם אמצעי מדיה יפרסמו פעם בשבוע את מדור הרכב אך לא את מדור האופניים. לכן כשבבורסה לניירות ערך באחד העם נרשמות ירידות זה מייצר כותרות. אך אם עוד שמורת טבע או שטח פתוח נדרס על ידי כביש חדש כמעט ואין סיכוי כי נזכה לשמוע על כך. תסכמי או לא עם הכתוב לעיל, אנו ממליצים לחשוב שנית מי בעל האינטרסים המעביר לנו את המידע, לא כך?
למדי להתבטא: כמה פעמים "נשכת" את הלשון, במקום להשמיע את דעותייך גם אם הן משייכות לפנאטיות-אקולוגית ולא לזרם הראשי. על תכפי את דעותייך על אחרים...זה לא מנומס. בכל אופן, אנו טועים באיזה שלב זה נהייה טבעי להיות חצוף? כדור הארץ הולך לאבדון עקב הזנחה בין לאומית, אך אנו מתוחים עקב היותנו מעליבים או פוגעים? על הסקאלה של תוקפנות, עמידה על דעותייך האקולוגיות חשובה יותר מנימוסייך – 90% מהדגים הגדולים באוקיינוסים נעלמו ב: 30 השנים האחרונות – בואו נדבר על זה בקול רם
• נעמוד מול הסרבנות: לאלו הבוחנים את הנחות היסוד מאחורי האקטיביזם הירוק, אנו מציעים שוב את משל "חגורת הבטיחות": בעוד שחלק מאיתנו רוכסים את חגורות הבטיחות על מנת להימנע מקבלת דוחות תנועה, רבים אחרים עושים זאת עקב אמת מידה בטיחותית. לא נחכה לראות רכב שהתהפך או שהיה מעורב בתאונת דרכים לפני שנהדק את חגורת הבטיחות. אנו ממליצים להדק את החגורה מרגע הכניסה לרכב, זה לא תמיד הכי נח, אך אם נגיע ליעדנו גם כשלא היינו צריכים את החגורה, אף פעם לא נצטער על כך שהשתמשנו בה. מוסר ההשכל הוא ברור – כדי להשתמש באותה המנטאליות כלפי שינוי האקלים – אל לנו להיות מודאגים האם תפקיד האנושות בהתחממות הגלובלית מתואר בהגזמה או לא - השחקנים היחידים שהם בעלי אינטרסים בקיבוע הסטאטוס קוו הם אלו המרוויחים מהאדישות שלנו ומהצריכה האדירה שלנו. אז למה לא לשנות את סגנון החיים שלנו, בטח כאשר עצם קיומנו נמצא על כף המאזנים.
***כתבה זו כתובה בלשון נקבה אך היא פונה גם לקהל גברי***

4.9.09

אמאל'ה, שוק! - שוק אורגני, אקולוגי, ירוק ומעוצב לאמהות שבדרך, אמהות ולילדים.

אנו שמחים להזמינכם לאירוע "אמאל'ה, שוק!" שוק אורגני, אקולוגי, ירוק ומעוצב לאמהות שבדרך, אמהות ולילדים. אירוע המיועד למשפחות קטנות וגדולות ולמשפחות בדרך.

"אמאל'ה,שוק!" ייערך בתאריכים 7-9.10.2009 – חוה"מ סוכות

שעות פתיחה:
7.10 יום רביעי: 20:00-10:00
8.10 יום חמישי: 10:00- 20:00
9.10 יום שישי: 10:00- 14:30
מיקום:
תל אביב, על גג מתחם גן העיר.

מה יהיה שם:
ב" אמאל'ה, שוק!", יציגו מעצבי אופנה ומוצר את מוצריהם; ביגוד לתינוקות, מוצרים נלווים לחדרי ילדים, תיקים, צעצועים, פופים, טקסטיל לבית וכל מה שעולה במוחכם המבריק, המתאים להריון, תינוקות וילדים.

הארוע מופק בחסות מגזין "הורים וילדים" ומאלטי (הבירה השחורה) וכולל הפעלות ופעילויות מגוונות לילדים (כמו: ג'ימבורי, מפעילי ילדים, סדנאות יצירה וכו'..) על מנת להעניק להורים "מרווח נשימה" ומעט זמן פנוי לעשות קניות בנחת.