4.1.10

כמה כלים לצרכנות יעילה יותר

צריכה היא ללא ספק אחת מהנאות החיים. לקנות דברים שאנו אוהבים, לטייל למקומות יפים, לאכול אוכל מהנה במסעדות, לקנות את הדיסק האחרון של עידן רייכל. אך לעיתים קרובות מידיי ההשפעה של הצריכה המיותרת שלנו הופכת לסיפור עצוב. רכבי ענק על הכבישים המהירים פולטים גזים רעילים, חוות חקלאיות מדשנות את האדמות בכימיקאלים רעילים שמזהמים את מי התהום שלנו, פסולת רעילה נערמת לצד שכונות עוני.

אך למרות זאת, אין אנו ממליצים להחליף את ההנאות שלנו ברגשי אשמה. עם התחשבות ומחויבות, גם צריכה יכולה להיות כח חיובי. יותר מידי זמן אנו הצרכנים משחקים את תפקיד הכלה הביישנית הנכנעת לחיזורו של איש השיווק. הלא הגיע זמנה של הכלה לעמוד על שלה? אנו הצרכנים בעלי כח הקניה. אנו יכולים לדרוש מאנשי השיווק להיענות לחזון הסביבתי, אם ברצונם להשיגנו כלקוחותיהם. לכן אם נרכוש רק את מה שאנו צריכים, הם ייצרו רק את מה שאנו נצרך, וכך נוכל ליצור עולם כמו שאנו רוצים לחיות בו: יותר נקי, פחות מזוהם.
כמה כללים לצרכנות יעילה ונבונה יותר:
1. צמצום, שימוש חוזר ומיחזור. זה בעצם אומר הכל. צמצום: אל תרכוש מה שאתה לא צריך, ושבכל החלטתה לרכוש- אם זה מדיח כלים, או מכסחת דשא, או רכב, חפש אחר דגמים יעילים. שימוש חוזר: רכוש מוצרים משומשים, וסחוט עד הטיפה האחרונה את התועלת ממוצרים שכבר רכשת. מחזר: עשה זאת! אך דע כי זה הדבר האחרון והפחות משפיע מבין השלושה (כי בסופו של דבר מחזור הוא הפרון של אלו הרוצים לייצר עוד ועוד)
2. הישאר קרוב לבית: תעבוד קרוב לבית על מנת לקצר את הנסיעה למקום העבודה, תאכל מזון שגודל בסביבת הבית (ולא כזה שמיובא מהצד השני של כדור הארץ), תעבוד עם ספקים מקומיים, תצטרף לארגונים מקומיים. כל זאת ועוד ישפרו את המראה, הריחות, וההרגשה של הקהילה בה אתה חיי.
3. מנועי בעירה פנימית הם מזהמים ראשיים, והשימוש בהם חייב להצטמצם בדחיפות (על מנועי בעירה פנימית נמנים מנועי דיזל ובנזין, טורבינות גז ומנועים סילוניים, כלומר כלי רכב, מטוסים, ספינות משא, קטרי רכבות ועוד).
4. שים לב למה שאתה אוכל: כל עוד אפשרי – הימנע מאכילת מזון שגודל עם קוטלי מזיקים ודשנים סינטטיים. זוהי דרך יעילה להשתמש בכסף שלך להצבעה כנגד הפצת רעלים בגופנו, באדמה ובמי התהום.
5. לתעשיינים פרטיים כמעט ואין תמריצים לשיפור מנהגיהם העסקיים. אנו צריכים לעודד ולתמוך התנהגות עסקית הולמת (לסביבה וכלפינו), הבחירה הפוליטית שלנו יכולה להשפיע במקרה זה, אנו צריכים לתמוך בויסות והשגחה ממשלתית על תעשיינים פרטיים.
6. תמוך בחידושים והמצאות המתחשבות בסביבה בתעשייה ובענפי הייצור.
7. קבע סדר עדיפות: בעת רכישת מוצרי אלקטרוניקה, הקדש מחשבה לפני רכישה של מוצרי ענק, אל תשתגע בניסיון לרכוש כל גדג'ט חדש שיוצא לשוק. גם אם מציעים לך מתנה ברכישת מקרר ענקי, חפש אחר מקרר חסכוני באנרגיה.
8. תבחר. מעורבות פוליטית עוזרת להפיץ מדיניות ערנית לסביבה. ללא עזרה ציבורית בודדים יתקשו לבצע שינויים.
9. אל תרגיש אשם, זה רק גורם לך להרגיש רע.
10. תהנה ממה שיש לך - מהדברים שהם רק שלך וגם מהדברים שאינם שייכים לאף אחד מאיתנו- אלה הדברים שאין באפשרותנו לייצר או לקנות – מים, אוויר, ציפורים ועצים, הם הבסיס להנאות הקטנות שלנו. ללא אלו, איננו שווים כלום. אם לא נפעל נכון בעוד כמה שנים לא יישאר מההנאות הקטנות האלו דבר. לכן הבחירה בידיים שלך, וזה הזמן לבחור.

אין תגובות: