20.9.09

אופנה ירוקה: 7 סיבות טובות מדוע צריך להיות איכפת לך מאופנה ברת קיימא

תעשיית האופנה אוהבת להכתיב לנו בדיוק מה אנו צריכות לשים עלינו: "לבשי את העליונית הזו, רכשי את התחתונים האלה, תשלבי את השמלה הזו עם המגפיים האלו, יחד עם התיק הזה..." אך כשזה מגיע לדיבורים על אופנה ברת קיימא, רוב התעשייה מכווצת את שפתיה ושותקת. תהי בטוחה כי למלתחה ירוקה יש יתרונות רבים על מלתחה המורכבת רק מבדים שגודלו באופן קונבנציונאלי (מסורתי), אך מה הם היתרונות האלו? ניתחנו עבורכן 7 סיבות פשוטות מדוע עדיף למלא את הארון עם אפשרויות שונות של בגדים ידידותיים לסביבה – החל מכותנה אורגנית ועד לבגדים של סבתא משנות ה- 40 וה- 50 של המאה הקודמת. ויש עוד סיבה אחת טובה: כל פעם שאת מוציאה כסף על אופנה את אומרת לתעשייה מה עליה לעשות. לא עדיף להשתמש בכוח הזה בחוכמה?

  1. כי זה עדיף לסביבה: תעשיית האופנה משאירה אחריה טביעת רגל ענקית, החל מקוטלי החרקים שבהם משתמשים לגידול כותנה, הכימיקאלים המסוננים מהצבעים הרעילים שמשמשים לצביעת הבדים, וזה ממשיך בהשפעות השליליות של סילוק פסולת על ידי קבירתה תחת שכבות של אדמה, ובאנרגיה הנדרשת ליצורה של כל חתיכת בד. כותנה קונבנציונאלית למשל צורכת 150 גרם של כימיקאלים רעילים לייצור חולצת טי שרט אחת – תחשבי כמה טי שירט יושבת לך עכשיו על המדף? בחירה במרקם אורגני (מכותנה אורגנית) או בבד בר קיימא, כמו אלו הנעשים מבמבוק או המפ – יכולה להפחית את כמות הפחמן הנפלטת לאטמוספרה ואת הכימיקאלים שאת מכניסה לתוך חייך, ואין ספק לגבי זה שזה עדיף עבורך.

  2. כי זה עדיף לאנשים: רכישת בגדים שיוצרו על פי תנאי 'מסחר הוגן' הינה צעד בר קיימא ממספר סיבות: את יכולה להיות בטוחה כי הבגדים יוצרו תחת תנאי העסקה הוגנים לעובדים, ולא במפעלים המעסיקים בתנאי העסקה גרועים וניצול ילדים. הפועלים המעורבים בתהליך הייצור זכו לשכר הוגן. זהו עניין מאוד משמעותי בתעשיית הבגדים הידועה בתנאי העסקה קשוחים מאוד ובמרדף קבוע לחיתוך בהוצאות הייצור, גם על חשבון בריאות העובדים. עצם רכישת פריט שיוצר תחת תנאי מסחר הוגן מוכיחה כי האדם שייצר את הבגד חשוב לא פחות מהשורה התחתונה של החברה שייצרה אותו.

  3. כי זה עדיף לחיות: אולי את אוהבת את מגפי העור שראית בחלון הראווה, אך את צריכה לחשוב פעמיים לפני שאת רוכשת פריט שחיה שוויתרה על עורה על מנת ליצר אותו. אותו הדבר לגבי הסירוב לפריטים העשויים מפרוות, ולטבעונים המסרבים לניצול חיות ולכן לא לובשים פרטי צמר או משי. וודאי כי הבגדים בארון שלך יוצרו ללא התאכזרות לחיות.

  4. כי זה מחזיק מעמד יותר זמן: בגדים ממוחזרים (מחנויות יד שנייה) יכולים להיות האפשרות הכי נכונה, אופנה קלאסית תהיה נכונה תמיד – במקום ללבוש את קולקציית הקיץ החדשה שעוד שנה תהיה כבר ממש לא אופנתית, עדיף להשקיע בגזרות קלאסיות, עם בד איכותי וצביעה שלא דוהה או מתיישנת – פריט שתוכלי לנפנף ולהתהדר בו במשך שנים. חיסכון בצריכה והפחתת הזיהום יעזרו יותר לכדור הארץ (במונחים של הקטנת צריכת אנרגיה ומשאבים) מאשר להישאר עם סטוק של פריטים לא נחוצים ולא אופנתיים.

  5. כי זה יותר אישי: תחשבי "מקומי" – חפשי מכירות מקומיות של בוטיקים ומעצבות מקומיות הנערכות באזור מגורייך, לעיתים עדיין ניתן למצוא חייט או תופרת מהדור הישן, שיעשו לך בגד התפור למידותייך. יתרון נוסף: אם תדלגי על הקניון תוכלי לקבל שרות יותר אישי וקרוב אצל בעלי המקצוע, וגם יהיה לך יותר פשוט וקל לפתח סטייל אישי משלך. לא תסתכני בכך שאותה החולצה שעימה את מגיעה לעבודה תלבש על ידי אחת מעמיתותיך למקום העבודה, ותדעי כי הבגדים שלך לא זכו ל"טביעת הרגל" של הפחמן כשהובילו אותם בכל הארץ מסניף כזה לאחר.

  6. כי זה קל (וזול) יותר בכביסות: רכישת בגדים בר קיימא היא שלב ראשון: כיצד את מכבסת את הבגדים שלך?, זוהי אפשרות נוספת להשפיע על הסביבה דרך ארון הבגדים שלך. שטפי את הבגדים שלך בטמפרטורות נמוכות, על מנת לחסוך בצריכת האנרגיה שלך. השתמשי בחומרי ניכוי אקולוגים (מתכלים במקרה זה) על מנת למנוע מכימיקאלים לזהם את מי התהום שלנו (הכימיקאלים זורמים לביוב ומשם מחלחלים למי התהום), יבשי את הבגדים שלך בעזרת חום השמש, במקום להשתמש במייבש כביסה, כך תחסכי עוד אנרגיה. וחשוב מאוד: תעשי לעצמך הפסקה מניקוי יבש: זה יחסוך לך זמן, כסף, משאבים והמון זיהום המעורב בתהליך ניקוי יבש.

  7. כי זה יותר מסתם אורגני: כבר הזכרנו מעצבים מקומיים ופריטים ש"חוק ההתיישנות" אינו חל עליהם, אך בגדים בר קיימא כוללים גם פריטים קלאסיים ופריטים שנעשו בעבודת יד, שתי האופציות האלו יהפכו את הפריטים בארון הבגדים שלך ליחידים במינם. חפשי בחנויות יד שניה פריטים שאין סיכוי שיופיעו גם ברשתות האופנה, הוציאי את מכונת התפירה שלך (או בקשי מאמא) להוסיף לך קישוט או דקורציה מיוחדת לפי טעמך, על מנת להפוך כל פריט לפריט "שלך" בלבד.

אין תגובות: